06 December 2012

Bunting Pelamin??????


Salam...
Hye korang ^_^ sihat x?Hopefully semua sihat2 aja ya ^_^
Gila gempak tajuk entry ika aryni kan...huhuhuhu..wedding review pon x abis ag tiba-tiba kuar topik BUNTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ika x sure ag samada ika ni pregnant ke x...tp banyak tol perubahan diri ni sejak 5 ary yg lepas huhuhu...try la search google petanda hamil...oh!!80% sama....dalam dilema sekarang ni.hamil ka ika???
Mesti korang pelik kan,baru ja kawin xkan ika dah hamil :P hehehehe....ika period 2 ary lepas jadi wife en hubby,huhuhu......time S***r la plak :P 

Ni antara petanda yang ika jumpa kat en Google ^_^

1. Loya & Muntah

Tanda-tanda ini kebiasaannya terjadi pada semua wanita hamil. Ini berlaku kerana adanya peningkatan hormon secara tiba-tiba pada aliran darah. Gejala mual ini biasanya terjadi selama enam minggu saat anda disahkan hamil.

***Ika juz loya-loya tapi xmuntah ag,tapi kena spare asam je dalam handbag ni.

2. Kerap buang air kecil

Tidur anda terganggu akibat kekerapan membuang air kecil, mungkin itu adalah tanda anda sudah hamil. Keadaan ini berlaku kerana tubuh anda menghasilkan cairan tambahan untuk janin anda. Walaupun kekerapan buang air kecil berlaku anda dilarang menahannya kerana boleh menjejaskan kesihatan diri anda.

***Yang ni yang paling ketara,bukan setakat kerap buang air tapi kencing xlawas & kadang2 asa ngilu.Ika xberani nak minum air ais pon,hari2 minum barli dengan  harapan akan lawas tp .......... :(

3. Keluar Darah diikuti Kram Perut

Darah ini adalah bersifat sementara dan terlalu sedikit. Ia muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Kehadiran darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya darah pada saat kehamilan kadang disalah ertikan sebagai menstruasi.

Selain itu, keluarnya darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.

***Keluar darah x,kram perut ada.asa senak mcm nak period!!!

4. Mengidam

Sudah tidak asing lagi jika wanita hamil dikaitkan dengan mengidam pelbagai makanan yang pelik-pelik dan susah untuk mendapatkannya. Kebiasaannya wanita mengidam buah-buahan yang masam dan asam-asam atau mungkin lebih daripada itu!

***yang ni xdak ag :P

5. Moody

Sering marah-marah pada suami dan mengalami perubahan tingkah laku. Hal ini disebabkan dari kemunculan hormon-hormon baru di dalam tubuh anda. Perubahan yang drastik daripada tidak pernah marah kepada pemarah akan berlaku saat kehamilan.

*** kadang-kadang ika asa macam mls nak layan orang len.huhuhu...padahal ika ni suka senyum kat semua org cmpy en hubby ckp ,xkenai pon nak senyum :P Selain 2 lani xleh en hubby tny mcm2 mula asa nak melenting tapi sabar je,t dosa taw!!

7. Pengsan

Gejala ini berlaku kerana kekurangan gula dalam badan. Anda dinasihatkan menjaga pemakanan bagi mengelakkan berlakunya simpton ini. Makan yang cukup dapat mengelakkan berlakunya pengsan.

***Pengsan xdak la,cuma asa mcm nak pitam ja.

9. Cepat rasa mengah & Tidak bermaya/letih

Rasa lelah atau mengah yang berlebih akan membuat anda cepat tertidur. Hal ini disebabkan dari perubahan hormon dan juga akibat dari kinerja organ-organ vital untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan janin. Biasanya rasa lelah ini hanya pada trimester pertama dan akan hilang saat memasuki trimester kedua.Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

***Yang ni ketara gila...huhuhu naik tangga @ jalan ckit dah tercungap2.Yang paling teruk,balik je keja dalam kereta dah lelap then sambung lagi kt uma.badan asa mcm letih gila!!!!!!!!

10.Perubahan pada payudara

Jika terjadi kehamilan, maka payudara akan membesar, hal ini disebabkan oleh meningkatnya produksi hormon esterogen dan progesteron. Selain itu keadaan payudara juga akan terasa makin lembut, hal ini menimbulkan rasa sensitif yang lebih tinggi, hingga payudara akan terasa sakit atau nyeri saat dipegang. Puting susu membesar pula dan warnanya akan semakin gelap, kadang juga terasa gatal. Pembuluh vena pada payudara juga akan terlihat akibat penegangan payudara.

***Ika cuma asa sakit mcm nak period .2 hari ja sakitnya then dah ilang.....


11. Tidak datang haid (period)

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

***Period ika bulan ni due pada 17.12.12,klu lewat t ika leh la wat UPT test ^_^

12. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian urin, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan... 

***Hari 2 xsabar nak wat juga UPT tapi –ve.Kak sepupu cakap awal cgt dia xdapat detect.Lagipon kandungan hCg setiap orang xsama Lol!!!
 Selain ni,Ika asa suhu badan ni panas ja selalu macam nak demam tapi x demam.En hubby pon cakap badan ni panas :( Macam xsihat tapi selera makan ika lani,mak ai!!!Kejap2 lapar :p Bam2 la nanti :P

See...tanda-tanda macam hamil dah ada kan :) Klu mmg rezeki kami awal ika & en hubby bersyukur sangat2.Kami memang nak bby cepat klu boleh :) Tapi xdak la terlalu mengharap takut kecewa lak :P 
Kawan-kawan semua doakan agar ika & hubby dapat berita gembira ni k ^_^

17 comments:

  1. Insya-Allah Ika. mana tau ada rezeki kan. ada upt yg dapat detect 2-3 hari sebelum due date period. Imah hari tu ada jugak simptom2 mcm pregnant tapi bila check upt 1 line jer. huhu..sebab imah period xtetap so susah lah sikit nak agak preganant ke tidak. Apepun, kalau ada berita baik, khabar2 kanlah! dapat baby awal time muda2 ni yg best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...ag 2 mgg bru period :P so kita sama2 tgg k,imah doakan ika taw ^_^ period ika sll on time.2 la...ika n hubby pon klu blh nak bby cpt2 :) Insyallah...ada ja berita baik ika akan kongsi ngan kwn2 cemua ^_^

      Delete
  2. inshaa Allah ada rezeki tu..
    kalau nak tahu jugak, buat je UPT... at least kita tahu +ve ke tidak...
    yg penting jaga diri ok, jgn lasak2, taku mmg dh melekat kan (^_^)
    good lcuk dear

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah wat upt la dear tp still -ve la dear .kak sepupu i ckp still awal lg,so kita tgg after 187hb ni tgk,mudah-mudahan ada gud news ^_^ yes dear,walaupon belum confirm still take care.En hubby pon taking care wife dia yg makin ngade2 ni :P

      Delete
  3. nak ckp juga...congratz yeay2 dpt anak menakan hehe...sis pun 3 hr lps kenduri dtg period...skang rasa kerap buang air, badan sgt2 letih dr biasa, malas nk buat apa pun, makan jgn ckp..asik lapar je...tp xpasti lg tgh tggu period bln ni dtg ke tak...wpun period tak dtg dr tarikh biasa kita kena tggu lps 2 minggu br kita check...sis doakan kita dpt baby cepat hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaksss!!tiba2 asa mcm kembar dah dgn sis ni aw :P semua sama la kita an sis :P then kita sama2 tgg k sis,kita doa byk2 k,mana taw rezeki kita murah an sis :) t sis kongsi kan juga ngan ika taw gud news klu ada k sis :)

      Delete
  4. insya'allah....ade rezki ade la tu...jgn risau....doa byk2 ea... take care.....

    ReplyDelete
  5. insyallah ada rezeki tu. jaga diri elok-elok ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah2an la nurun :) doakan ika k ^_^

      Delete
  6. bestnye ape yg ika rs tu... sonok je klu ade hot news ..
    so hubby dh tau ke ni ika dh rs perubahan diri... ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu ada isi mmg hepi la cik bin :) en hubby taw,dia yg excited...hehehehehe...so far en hubby jg ika btl2 .so caring ^_^

      Delete
  7. huhu..saila pun ada gak rasa pelik2 lps kawen,tp mmg confirm belum ada lagi..kalau dh ada tahniah lah eika.. mesti seronokkkkk sgt nih :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah...t ada rezeki kita k ^_^ belum cnfirm ag la dear...ngah xcited + teruja.kami hope da gud news ^_^

      Delete
  8. Mmg cntik2...lain dari lainlah

    ReplyDelete
  9. hehe...ada dah tu..insyallah....mcm sy...sy nikah 2 mggu selepas period....dalam 2 mggu lepas kawin tu dh rasa tnda2 tu....biarkan dl...just berjaga dr segi makanan.....tkt jgk kan..sbb br lg....lepas tu...spttnya period dalam 4hb....tggu smpai 10hb x period lg...so gagah kan ni pegi bl upt...check ada line tp samar...cr2 lam google...dia ckp samar tu berkemungkinan dah ada...so....sy biarkan dlm dalam 5 hari....alhamdulillah...dgn segeranya naik 2 line yg pekat....hehe...insyallah mcm apa yg awk rasa tu...mesti ada...sy pun demam jgk....check tau...insyallah dengan iziN-NYA.....ada tu... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye atul...rezeki awak awai la,ika xdak rezeki lg la.hopefully bln depan rezeki ika ada la.doakan ika ya ^_^

      Delete